Muiden kuin Cegen piirtämiä sähköllä kulkevia puuveneitä
Puuveneen sähköistämiseen liittyvää tietoa etsiessä on vastaan tullut myös muita kuin CG Petterssonin suunnittelemia puuveneitä, jotka ovat alusta asti kulkeneet sähköllä tai viime aikoina saaneet sähkömoottorin. Näitä olen säännöllisen epäsäännöllisesti lisäillyt tähän julkaisuun.
Jos omistat tai tiedät sähköisen puuveneen tai puisen sähköveneen, joka puuttuu tältä listalta, niin laita viestiä. Mielelläni lisään veneitä listalle, lukijoiden opiksi ja iloksi.
Sähkömoottoreita kokeiltiin veneissä jo 1900-luvun vaihteessa. Chicagon maailmannäyttelyssä 1893 55 Electric Launch Companyn 36-jalkaista puista sähkövenettä kuljettivat 1026346 vierailijaa. Firmasta tuli ELCO, sähkömoottorit ja veneiden tyyli ovat palanneet, vaikka nykyveneiden materiaali onkin lasikuitua. Elcon klassikkorekisterissä näyttää olevan enemmän polttomoottoriveneitä.
![]() |
1896 ELCO Electric Launch St Louis on ollut samassa perheessä 120 vuotta. Kunnostuksenkin jälkeen siinä on alkuperäinen sähkömoottori. |
![]() |
Myös 1899 Elco Wenona kulkee alkuperäisellä sähkömoottorilla |
Kuuluisan venesuunnittelija Nathanael Herreshoffin yhtiö Herreshoff Manufacturing Co. Rhode Islandilla puolestaan valmisti yhdeksän pientä sähköllä kulkevaa moottorivenettä 1901-1903. Kehittyvä polttomoottori ja kasvava polttoaineen jakeluverkosto kuitenkin syrjäyttivät ensin höyrykoneen ja 1910 tienoilla sähkömoottorikokeilut veneissä kuten autoissakin tapahtui.
![]() |
Herreshoff electric launch 1902 |
Skotlannissa 1896 rakennettu Segar oli sähkövene alun perinkin ja nyt siinä on kunnostuksen jälkeen uusi Elcon sähkömoottori.
![]() |
Segarin omistaa The Myth and Barnegat Restoration Society, Inc. |
Turun Veneveistämöllä 1923 rakennettu salonkivene Airawata kulkee nykyään dieselsähköisellä voimalinjalla. Sähkömoottori on Oceanvolt 30kW AXC30 ja akkuja on 43,2kWh.
1923 Airawata, Turun veneveistämö, diesel/sähkö |
1937 Lockheed on brittiläinen klassikko, joka on käynyt läpi täydellisen kunnostuksen, jonka yhteydessä voimalinja on muutettu sähköiseksi. Vene voitti 2023 Gussies-sarjan Excellence in Customized / Refitted / DIY Electric Boats. Vene on esitelty MotorBoat and Yachting Magazinessa tammikuussa 2025.
![]() |
Lockheed 30' 1937, 2 kääntyvää e-techin sähköpodia ja 93 kWh LiFePo4-akkuja |
Green Machine 1941 Elco 34' Cruisette kulkee nykyään Elcon sähkömoottorilla. Green Machinen rangeksi sanotaan 65 mailia 8,5 solmun nopeudella.
![]() |
Elco Green Machine |
Tapimerin sähkökonversioprojektissa vanhaan 6,5-metriseen mäntyiseen avofiskariin on asennettu Bellmarinen 5 kW moottori ja 8 kpl/á 100 Ah akkuja.
![]() |
Tapimerin sähköfiskarin konehuone |
2021 Luvialla sähköistettiin 1960-luvun fiskari.
![]() |
Luvialla sähköistetty fiskari |
2022 Uivassa oli näytillä Bergön saarella 2010 veistetty avofiskari sähköistettynä. Sähkövoimalinja on sittemmin purettu pois veneestä.
![]() |
Bergö Knopin avofiskarissa oli E-Tech WG 4 kW sähkömoottori ja Super B Nomada 48 voltin 5,2 kWh akusto |
Kaakon veneen pieni kaunis sähköfiskari kulkee Oceanvoltin tekniikalla. Vene on esitelty Puuvene-lehden numerossa 4/2014.
![]() |
Kaakon veneen sähköfiskari, moottori Oceanvolt AX5 5,2kW 48V |
Talonpoikaisvene Tacksamhetenissä oli sähkömoottori, joka LGM-akkujen ikääntymisen jälkeen siirtyi kulkemaan dieselillä akkupäivityksen liian kovan hinnan vuoksi.
![]() |
Tacksamhetenissä oli Oceanvoltin AX8 8,3 kW moottori ja 700 kg AGM-akkuja |
Elwood Boats rakensi puun ja sähkön symbioosista uusia sähköllä kulkevia puuveneitä Kuopiossa. Lippulaivassa 950e on 2 kpl Oceanvoltin 10 kW kiinteää podia ja 57,6 kWh ajoakku.
![]() |
Elwood 950e MC Porvoon Puuvenepäivillä 2022 |
Jadeboats rakentaa Keski-Suomessa ePropulsionin podilla tai perämoottorilla kulkevia pieniä Cava-veneitä, joiden runko oli ainakin alkuvaiheessa pellavakomposiittia ja korkkia.
![]() |
Cava 350, 1 kW/3 kW ePropulsion pod, 1,3 kWh/3 kWh akku |
Puupaatissa 3/2024 on esitelty Timo Liimataisen Eurajoen kristillisellä opistolla rakentama kaunis pieni täyssähköinen hinaaja kooltaan 6,3 x 2,35 metriä.
Kaarna Boats rakentaa 9-metristä kahdella ePropulsionin kääntyvällä podilla ja aurinkopaneeleilla varustettua sähkövenettä viikonloppuretkille.
Zelectra on Australiassa Glen-L -piirustuksista rakennettu barrelback, jossa on 90 kW moottori ja 27 solmun huippunopeus.
![]() |
Zelectra on 1940-luvun Chris-Craftien henkinen sähkövene |
May Craft 17 löytyy Amsterdamista ja siinä on Waterworldin sähkömoottori. Hollannissa on sähköistetty myös Chris Craft -replika Senang II.
16'3" kalastusvene Van Dam Geepy on vuodelta 2016, 12 hp sähkömoottori ja (4) 8D akkua, 4-5 solmun nopeudella ajoaika 6 tuntia. Van Damilla olisi myös sähköinen 38-jalkainen runabout tilattavissa.
![]() |
Van Dam Geepy |
NOX SV on saksalainen 6,8-metrinen retrohenkinen puinen pikavene tehokkaalla sähkömoottorilla. Samaa venettä saa myös Mercruiserin V6-bensakoneella. Valmistajalla on muitakin puuvenemalleja.
![]() |
NOX:issa on 60 kW Torqeedo Deep Blue 80 ja 2x 12,8 kWH akkuja |
Minin ja Ferrarin muotoilijan Frank Stephensonin 31-jalkainen sähköinen herrasmiesvene Riverbreeze on suunniteltu Thames-joelle. Thames-joella on nähty myös 32-jalkainen 2017 rakennettu Clara Belle, jossa on ePropulsionin 6 kW sähkömoottori asennettuna vanhan peräsimen tilalle.
![]() |
Frank Stephensonin Riverbreeze, 4,2 kW moottori ja 14,7 kWh akut |
Marilyn, 25-jalkainen puinen slipper launch voidaan varustaa pienen dieselin lisäksi akselivetoisella sähkömoottorilla tai pod-moottorilla.
![]() |
Marilynin voi ostaa myös piirustuspakettina |
Virolainen Furus valmistaa pieniä runaboutin oloisia puuveneitä, joita saa myös sähkömoottorilla.
Furus
Jos budjettia ei tarvitse pohtia, niin veneeksi voi sopia Frersin suunnittelema puinen E-Next Ernesto Rivan veneveistämöltä, tai isommalle seurueelle hiljaisella sähkömoottorilla kulkeva taksivene Vaporina Elettra.
![]() |
Ernesto Riva E-Next |
Toisessa päässä sähkö-puuvene-skeneä ovat useat pienten avoveneiden sähkökonversiot, kuten vaikka limisaumavene Gull vuodelta 1958, joka kulkee nykyään Oceanvoltin tekniikalla.
![]() |
1958 Gull, Oceanvolt AX5 electric shaft drive motor |
Sveitsiläinen Boesch on valmistanut puisia pikaveneitä vuodesta 1910 ja joitakin nykymalleja kuten mahonkinen 750 Portfino De Luxe saa myös sähkövoimalinjalla, huippunopeus 24 solmua ja hinnat alkaen $480,000.
![]() |
Boesch Portofino 750 De Luxe, 2x Piktronik 216V 50kW |
Stancraft on 90-vuotias loistoluokan runaboutien valmistaja USA:ssa ja Qurrent Marine on sähkövenefirma. Yhteistyönä on syntynyt sähköinen versio 36/40-jalkaisesta Stancraft Hammerheadista, jossa on kaksi yhteensä 1400 hp sähkömoottoria ja 480 kWh akkupaketti.
![]() |
Stancraft Hammerhead 1400 hp x 480 kWh |
Spiritin puupurkkareita on voinut bongata James Bond -elokuvissa ja Spiritin uusi foilaava sähköinen puuvene Spirit 32(F) kulkee 30 solmun nopeudella. Vene on Spiritin ja brittien America's Cup -firma BAR Technologiesin yhteistyötä 1920-luvun Baby Bootleggerin tyylisessä paketissa.
![]() |
Spirit P35 E.F. max 30 knots, cruise 22 knots / 100 nm |
Selway Fisherin 13-jalkainen rimavene Billie Bean on konvertoitu polttomoottorista sähköveneeksi.
Hylan & Brown Boatbuilders Mainessa rakentaa uusia sähköveneitä ja konvertoi vanhoja puuveneitä.
Näiden lisäksi on vastaan tullut myös monta sähköperämoottorilla kulkevaa pienempää puuvenettä ja sähkömoottorilla varustettua purjevenettä. Ehkä näistäkin kerrotaan lisää tulevaisuuden blogissa.
Kaikki tämän julkaisun muut kuin itse ottamani kuvat ovat peräisin internetin somealustoilta, julkisista blogeista, museoista tai kaupallisten toimijoiden markkinointisivuilta. Kuvien omistajuus kuuluu niiden alkuperäisille julkaisijoille, eikä niitä ole julkaistu tässä blogissa kaupallisessa tarkoituksessa.
Kommentit
Lähetä kommentti