Kuinka monta Larssonia mahtuu Pettersson-veneeseen?
|
Sähköistysprojektin aihioksi useamman vuoden hakemisen jälkeen löytyi murheellista tarinaa mukanaan kantanut latolöytökuntoinen pieni Pettersson-vene Kuggomista. Vene oli ostettu Ruotsista Suomeen 2012 tarkoituksena ottaa se käyttöön, mutta Suomeen kuljetuksen jälkeen ostaja oli yllätyksekseen havainnut veneen pohjan pehmeäksi, työlästä korjausta ei oltu ryhdytty tekemään, ja vähitellen vene oli jäänyt ajelehtimaan hitaasti mutta varmasti kohti latolöydön olotilaa ja olemusta. Suomen aikanaan vene ei ollut päässyt koskaan veteen asti.
Vaikka veneen Suomi-tarina olikin murheellinen, vene itsessään täytti projektille asettamani vaatimukset varsin hyvin — pieni mahonkinen Pettersson-vene vailla moottoria, riittävän huonokuntoinen, jotta veneestä ei tarvitse maksaa liikaa ja tarpeeksi hyväkuntoinen, jotta projektissa olisi edes jotain toivoa, bingo! Tietoa veneestä oli hyvin vähän ja se vähäkin miltei perimätietoa: - Rakennettu todennäköisesti Bröderna Larssonin telakalla Kristinehamnissa 1930-luvun alussa (1934 luki Blocketin myynti-ilmoituksessa vuonna 2012) Vene oli ehtinyt vaihtaa omistajaa kertaalleen Suomessa ja uusi omistaja oli jo purkanut veneen sisustusta, kansia ja vaihtanut siihen uuden kölipuun ja pohjalautoja Kuggomin veistohallissa. Hän oli myös paikantanut Italiasta sisarveneen Ester 3, jota ruotsalainen viulunrakentaja entisöi. Italian veneestä oli tieto, että se on rakennettu 1931 CG Petterssonin piirustuksista Bröderna Larssonin veistämöllä Kristinehamnissa. Kuggomin veneen pohjatrallien alapintoihin on kaiverrettu vastaavat valmistusnumerot kuin veneeseen Italiassa. Valmistajan kilpeä tai muita merkintöjä ei Kuggomin veneestä löytynyt. Blocketin ilmoituksiin oli kirjoitettu volvo b 16 ja Frits Engelin Tukholmasta toimittama alkuperäismoottori Penta M2, mutta Suomeen vene oli tullut vailla moottoria. |
![]() |
Uutta kovaa kölipuuta ja pohjalautoja. Vesirajan alla mänty toimii mahonkia paremmin. |
Sjöhistoriskan piirroskokoelmasta en ole löytänyt venettä vastaavaa piirustusta, mutta Sjöhistoriska ystävällisesti vastasi kyselyihini ja lähetti Bröderna Larssonin veistämön yhteistyökumppanin, L.A. Larssonin valimon mainoksen Kristinehamnista — nähtävästi Kristinehamnissa on vain Larssonien perustamia firmoja — ja samaisen mainoksen Pettersson-veneen piirustukset ei-julkisesta arkistostaan, maksua vastaan. Nyt nuo samat kruunuja maksaneet piirustukset näyttävät olevan myös vapaassa jakelussa. Kuvissa on CGP:n piirustus numero 825, joka esittää vähän pienempää venettä kuin Kuggomin nimetön latolöytö. Huom. Albin-moottorien mainostus L.A Larssonin valimon mainoksessa ja Albin-moottorin maininta Cegen piirustuksessa.
![]() | |||||||
L.A. Larssons Gjuteri & Mek. Verkstad i Kristinehamn & CG Pettersson 825 & Albin
L.A. Larssons Gjuteri & Mek. Verkstad Kristinehamnissa oli Lars Albin Larssonin (1867-1933) luomus. Vuonna 1911 L.A. Larssonin konepaja aloitti yhteistyön Kristinehamnissa sijaitsevan Bröderna Larssons -veistämön kanssa, minkä jälkeen Albin-venemoottoreista — erityisesti Lars Albinin pojan Erik Larssonin suunnittelemista nelitahtisista bensiinimoottoreista — tuli konepajan ykköstuote. Erikin ja CGP:n läheisestä suhteesta kertoo Albin-tehtaan 100-vuotishistoriikki vuonna 2000: Richard ja Hugo Larsson perustivat Bröderna Larssons varv och mekaniska verkstadin Kristinehamniin noin vuonna 1907. Telakka rakensi C.G. Petterssonin suunnittelemia suuria salonkiveneitä ja suuren määrän pienempiä Pettersson-veneitä medelsvenssoneille, ja kokeili 1930-luvun alussa Pettersson-veneiden pienimuotoista sarjatuotantoa, mikä osoittautui onnistuneeksi. CGP oli Richardin ja Hugon läheinen ystävä, mikä entisestään lisäsi venetilausten virtaa. Larssonien telakasta kasvoikin yksi suurimmista Pettersson-veneiden valmistajista. 1930-luvun puolivälissä CGP alkoi asteittain väistyä Larsson-yhteistyöstä ja hänet korvasi venesuunnittelijana Lars Larsson ja hänen suunnittelemansa Pettersson-tyyliset veneet. Esim. 1938 valmistunut Duo ruff -mallinen Larssonin veljesten veistämön vene Sigtuna on CG Petterssonin 1933 piirustuksesta 888 Lars Larssonin puhtaaksipiirtämä 1936. Vuoteen 1949 saakka telakka valmisti puisia huviveneitä, ja sen jälkeen ainoastaan teräs- ja alumiinirunkoisia yhteysveneitä sekä tulliristeilijöitä, meripelastusveneitä ja muita ammattikäyttöön tarkoitettuja aluksia. Motorbåt tillverkad av Bröderna Larssons Båtvarv (Kristinehamns kommun)
|
![]() |
Svenska Mässan i Göteborg 1932, utställare underleverantör Bergmans Motorbåtar. (Fritidsbåtens historia i bilder) |
Lähdin selvittämään Blocketin myynti-ilmoituksessa mainittua alkuperäismoottoria, Frits Engelin myymää Penta M2 -konetta. Bröderna Larssonin veistämö ja CGP tekivät tiivistä yhteistyötä L.A. Larssonin konepajan kanssa ja konepajan ykköstuote oli Albin-venemoottori, joten kilpailija Penta ensiasennuksena kuulostaa yllättävältä. Ford A-mallin koneesta marinoituja Trim-merkkisiä venemoottoreita veistämöllä sen sijaan veneisiin asennettiin.
Mutkien kautta sain käsiini Lars Larssonin 1935 piirustuksen pienestä Pettersson-veneestä Trim-moottorilla, veneen pituus 7,75m ja leveys 1,7m, ja veneen sivuprofiili hyvinkin muistuttaa Kuggomista löytynyttä venettä, paitsi kaksiosaisen sivulasin ja peräpeilin muodon osalta, ja lisäksi sen ohjaamo on eri puolella venettä. 1931 Elsa Petterssonin omistajalta saamani tietojen mukaan 1931 veneissä ruori oli oikealla ja taaempana kuin tässä 1935 piirustuksessa ja vaikkapa 1934 Hulda Petterssonissa. Kuggomin veneessä ruori on oikealla ja taaempana.
![]() |
Lars Larssonin 1935 piirustus 7,75m x 1,70m Pettersson-veneestä Trim-moottorilla lienee Kuggomin venettä uudemmasta veneestä ohjaamon erilaisen pohjaratkaisun perusteella |
Frits Engelistä ja Pentasta vielä: 1907 valimoon nimeltä Sköfvde Gjuteri & Mekaniska Verkstad saapui junalla Tukholmasta puukengät jaloissaan pedanttinen Edvard Hubendick valvomaan valimosta tilatun uudenlaisen parafiinimoottorin valmistusta. Vallankumouksellisessa moottorissa oli yksi sylinteri ja kolme hevosvoimaa, sillä oli työnimi B 1, ja ennen myynnin aloittamista tilaaja vielä keksi sille myyvemmän nimen Penta. Kreikan viittä tarkoittava sana penta valittiin, koska päättävässä kokouksessa olivat paikalla Hubendickin työnantaja Fritz Egnell (huom. Blocketin ilmoituksen kirjoitusasu Frits Engel), Hubendick itse, Sköfde Mekaniskan päällikkö John G. Grönvall sekä kaksi Grönvallin kollegaa. 1916 Fritz Egnell osti valimon ja antoi sille nimen AB Pentaverken. 1922 Pentaverken lanseerasi perämoottorin Penta U2 ja 1926 sen parannetun version U21, joka pysyi tuotannossa 1960-luvulle asti. 1935 Volvo osti koko moottoritehtaan autovalmistuksensa tarpeisiin ja samana vuonna lanseerattiin BB-sisämoottorit veneisiin. Amerikkalaiselta vanhojen moottorien harrastajien foorumilta löytyi tieto:
Penta M2 model was produced in a total of 3131 specimens in various designs, as stationary and marine engine between 1910-1932. There was also a 1cyl and 4cyl model.
Aikaikkunat osuisivat melko hyvin kohdalleen, jos vene on 1930-luvun alusta ja M2-moottorin valmistus loppui 1932. M2-moottorin teho oli 5-6 hevosvoimaa. Toisaalta, miksi Albin-moottorivalmistajan kanssa tiivistä yhteistyötä tehnyt veistämö olisi asentanut veneeseen kilpailijan moottorin?
Larssonin veljesten Kristinehamnin veistämöllä rakennettuja noin 8-metrisiä Pettersson-veneitä on tullut vastaan muitakin. Mikko Vikmanilla on 1931 Elsa, joka on todennäköisesti samasta kuuden veneen valmistussarjasta Bröderna Larssonin telakalta kuin Kuggomin nimetön projektiveneeni ja Italiassa työn alla oleva vene. Elsan viimeinen omistaja Ruotsissa oli selvittänyt veneen historiaa nimineen, omistajineen ja moottoreineen vuodesta 1931 lähtien varsin kattavasti. Heleneborgin venekerhossa Hulda Pettersson on vuosikertaa 1934, veneessä oli Trim-moottori 1946 ja nyt se kulkee Albin O2:n voimin.
1931 Elsa, CG Pettersson & Bröderna Larsson |
![]() |
Ester III, CGP & Bröderna Larssons varv 1931, työn alla Italiassa (ks. myös ketju) |
Hulda Pettersson, CGP ja Bröderna Larsson 1934, mahonkia 7,80m x 1,73m, Albin O2 |
Lady in Red 2, Bröderna Larsson, ca 8m |
Sabina, entinen Tjo Fly, CG Pettersson piirustus 825, Bröderna Larsson 1935 |
![]() |
Bröderna Larssonin rakentama 1920-luvun puolivälissä |
Lona, 7,95m x 1,75m, Bröderna Larsson |
Jäät eivät haitanneet pienen Pettersson-veneen vesillelaskua Bröderna Larssonin veistämöllä Kristinehamnissa 1931. Lieneekö tämä joku kuudesta 1931 tuotantosarjan veneestä? Fb-ryhmässä CG Pettersson och hans båtar mainittiin 2018 myös neljäs sarjan vene — "Den heter Tetis och var med i KMK." ja KMK:n arkisto paljastaa jäämurskassa kelluvan veneen samaksi veneeksi.
Kuggomista löytyneen veneen historian kartoitus ja piirustusten haku on yhä käynnissä. Merkit viittaavat siihen, että se on Kristinehamnissa sijainneiden Richard ja Hugo Larssonin veneveistämön, Lars Albin ja Erik Larssonin moottoritehtaan sekä CG Petterssonin yhteistyön synnyttämä sarjatuotantovene vuodelta 1931. Blocketin myynti-ilmoituksessa sanottiin "dockumentation fins ej", mutta ehkä jotain vielä joskus löytyy. Tarina jatkuu.
Kommentit
Lähetä kommentti